Mengapa Wanita Bekerja?

Di Malaysia, wanita berkahwin yang bekerja merupakan fenomena biasa. Kenapa wanita bergelar isteri memilih untuk bekerja?

Alasan biasa yang kerap kita jumpa adalah untuk membantu suami. Bagusnya. Kamu isteri solehah yang memahami betapa susahnya suami membanting tulang mencari rezeki. Oleh itu, amat diharapkan suami menghargai pengorbanan isteri sebegini.

Mutakhir ini, ramai wanita Malaysia yang berpendidikan tinggi. Pekerjaan yang mereka lamar juga seringkali menawarkan gaji yang agak tinggi di samping kelebihan-kelebihan lain yang ditawarkan oleh sektor pekerjaan berkenaan. Alangkah seronoknya dapat membeli barang-barang yang diingini (berbentuk kehendak biasanya) tanpa perlu mengharapan duit suami.

Selain itu, ada dalam kalangan wanita bergelar isteri yang berkerjaya berasa sayang jika ilmu,  pendidikan dan kemahiran yang mereka miliki tidak dipulangkan kepada masyarakat sebagai sumbangan untuk membina bangsa dan negara yang lebih baik.

Wanita bekerja untuk membina lingkungan komuniti yang terbuka dan berfikiran aras tinggi dalam masyarakat. Jarang kita jumpa wanita bekerja yang kolot, berfikiran sempit dan sebagainya. Kebanyakannya pasti memiliki identiti dan personaliti yang bagus.

Bekerja memberikan pengalaman yang lebih besar daripada segi empat rumah sendiri. Lebih baik daripada itu, wanita bekerja mampu membawa balik pengalaman kerjayanya untuk membina rumah tangga yang lebih baik.

Namun tahukah anda, ada wanita bergelar isteri yang bekerja bukan untuk membantu suami jauh sekalii menyumbang kepada masyarakat?

Ya, inilah kelompok wanita yang cukup serba-serbi. Pendapatan suami boleh dinikmati sehingga tujuh keturunan. Jadi kenapa isteri masih mahu bekerja? Memandu kenderaan mewah ke tempat kerja dan memakai pakaian berjenama mahal…kenapa ya? Oh, sebenarnya, mereka hanya mahu buang masa. Kehidupan duniawi mereka sudah cukup baik. Tetapi masa 24 jam itu terlalu banyak untuk dinikmati pada setiap hari. Maka, cara terbaik untuk buang masa tersebut, kerja. Tak perlu ada jawatan pun. Cukup kerja biasa-biasa. Yalah, untuk buang masa sahaja, kan?

Seronoknya bekerja bagi wanita yang suka bekerja dan bergaul dengan masyarakat. Jangan tak tahu, memang ada wanita yang tak suka bekerja. Sangat tak suka. Pernah jumpa?

Leave a comment