Belajar Ikhlas

belajar ikhlas 001

 

Judul: Belajar Ikhlas

Penulis: Al-Harits Al-Muhasibi

Penterjemah: ‘Izzuddin ibn ‘Adbissalam

Penerbit: Penerbit Zaman

Jumlah Halaman: 256

 

Saya membeli buku ini di Wasma Yakin, Kuala Lumpur setelah merasakan sudah lama tidak membeli buku. Disebabkan membelinya bersama-sama beberapa buku lain, saya lupa harga buku ini.

Secara amnya, saya sangat suka membaca buku Indonesia kerana kupasan isinya sangat bernas dan ajaran di dalamnya begitu mudah untuk kita ikuti. Samalah juga dengan buku ini. Ketika membacanya, naluri saya membuak-buak untuk berubah.  Malah, terasa mudah untuk mencapai tahap takwa.

Belajar Ikhlas mengajar kita menjadi mukmin yang bertakwa melalui jalan yang jelas. Islam diambil dengan cara yang betul.

Cara untuk dekat dengan Allah itu mudah. Antaranya, dengan mendahulukan perkara-perkara wajib melebihi perkara sunat. Lebih menjauhi perkara haram. Sebaliknya orang yang bodoh meninggalkan perkara wajib demi menunaikan amalan sunat.

Kepada para pendosa,

Kita hendaklah berasa risau jika tidak sempat bertaubat ketika ajal tiba. Maka kita kembali kepada-Nya dalam keadaan berdosa.

Dan kita sepatutnya sentiasa berasa risau jika kita sudah lali melakukan maksiat lalu kita sukar benar untuk meninggalkannya.

Buku ini jalan penyelesaiannya.

Ia sangat sesuai dibaca oleh sesiapa sahaja, sama ada yang baru mahu kenal rapat dengan Islam, atau orang yang sudah lama bergelumang dalam ibadah tetapi masih belum ketemu jalan takwa.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: