Peniaga Yang Masuk Syurga

Minggu lepas, Panitia Pendidikan Islam mengadakan Kem Cemerlang Jawi. Makanan peserta diuruskan oleh suami kepada guru di sekolah ini. Pertama sekali ketika dia bersetuju menguruskan makanan peserta, saya ada bertanya kepada isterinya, yang guru itu, “Ada untung tak, Ida?” Ida tersenyum. “Abang saya kata tak apa, kak,”

Saya rasa terharu. RM7 untuk dua kali makan, bukanlah jumlah yang besar. Entah-entah cukup untuk modal sahaja. Tapi suaminya sanggup.

Pada hari kejadian, kami sempat berbual-bual. Lalu terkeluarlah cerita orang berniaga air yang boleh untung banyak.

“Guna air paip je,” kata Cikgu Noor.

“Saya memang tak beli air bancuh macam tu. Dah tau dah guna air paip. Kadang-kadang tarik dari tepi gerai dia berniaga je,” katanya.

Fahamlah saya, dia mementingkan kebersihan, status halal dan keberkatan. Mana tidaknya, jika peniaga guna air paip awam, tentulah modalnya lebih kecil. Maksudnya, peniaga itu untung atas angin.

“Nampak untung besar, tapi nanti jawablah kat sana.”

Allahu akbar! Sesungguhnya saya sangat kagum. Inilah yang kita mahu. Ramai yang mencanang, 9/10 dari sumber rezeki adalah perniagaan. Dan lelaki ini sanggup memilih perniagaan yang kelihatan sangat kecil keuntungannya (entah ada untung ke tidak?) kerana dia tidak sanggup berdepan dengan soalan TUHAN di akhirat kelak.

Sungguh saya bangga. Saya teringin hendak lihat ada ramai lagi peniaga yang sebegini.

Dengan tangan saya yang hina ini, saya berdoa kepada TUHAN agar dia kekal buat kerja halal begitu. Dan semoga anak-anak dan isterinya menumpang keberkatan yang dirintisnya. Dan semoga dia menjadi salah seorang peniaga yang masuk syurga kelak.

Leave a Reply

