Seorang Lebih Tenang

 

Pernah beberapa tahun menguruskan pengajaran dalm kelas dan pengurusan file seorang diri. Murid-murid makin ramai dan tugas pengurusan semakin banyak. Tapi tiada masalahpun kerana boleh buat keputusan sendiri. Kerja selesai, berupaya menghabiskan sukatan pelajaran, murid-murid mencapai KPI mata pelajaran malah mencapai peratus paling tinggi pada peringkat PPD, pengurusan file tip top. Alhamdulillah.

Kemudian, seorang guru masuk. Maka secara automatik dia dilantik sebagai setiausaha panitia. Malangnya, guru muda yang dihantar itu jenis yang seperti paku. Tidak diketuk, tak bergerak. Tapi, penatlah pulak setiap masa nak kena ketuk. Macam tak ada hati je nak jadi cikgu. Macam terpaksa je, asalkan ada kerja.

Jadi, masihlah saya yang buat kerja sorang-sorang. Apakan daya, mengajar 12 waktupun dikatanya melebihi kuota yang dibenarkan oleh IPG.

Kemudian, saya pindah tempat kerja. Maka secara automatiklah saya jadi setiausaha. Ingatkan bolehlah kurang kerja sikit. Tapi rupa-rupanya, disebabkan saya baru masuk ke tempat ini, saya pulak yang kena ambil alih semua kerja. Tak dapat dibayangkan, selama ini dia buat ke tak?

Hmmm…nampak gayanya, di mana-manapun saya berada, saya tetap akan diletakkan tugas yang berat dan banyak. Dari lahir sampai mati.

Sudah tertulislah tu. Barangkali hanya akan berhenti sebaik sahaja saya mati.

Leave a Reply

