Jika Masjid, Makin Jauh Makin Baik

 

Pertama sekali, sebenarnya aku bersyukur. Kerana pentadbir sekolah ini lebih baik daripada pentadbir di sekolah sebelumnya.

Tetapi, tetap ada tetapinya.

Melalui jalan gelap seawal 6.30 pagi itu, memerlukan keberanian dan tahap tawakal yang tinggi. Bukan sekali, tetapi setiap hari aku menangis dalam hati. Ini takdirku. Kelas pula bermula pukul 7.00 pagi. Jadi, setiap pagilah aku rasa tertekan sedikit. Bukan pagi sebenarnya. Dari malam lagi aku tertekan. Mesti tidur awal…

Aku pernah belajar, jika hendak pergi solat berjemaah di masjid, makin jauh lebih baik. Bagaimana pula dengan tempat kerja yang jauh? Risiko pun tentulah lebih banyak jika jaraknya jauh.

Tapi, orang kata, kalau nak mati, kat mana-manapun boleh mati. Nak accident, jarak dekat pun accident jugak. Hmmm…memanglah. Tapi secara logiknya, kalau jauhlah makin tinggi risiko segala-gala.

Tiada apa-apa yang boleh diharap, melainkan jihadku ini diukur sejauh jarak perjalananku ke tempat kerja. Menangis…dah jemu dah. Kadang-kadang sampai tak ada air mata dah. Ini jalan hidupku, yang sudah ditetapkan sejak azali. Doa yang masih belum dimakbulkan (mungkin).

Korang, bersyukurlah tempat kerja korang dekat. Ataupun korang memang tak perlu kerja.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: