Saya

 

Entri ini tidak bertujuan menunjukkan kelebihan diri saya. Tetapi apa yang saya rasa, secara spontan, mengenai diri saya yang sudah hidup selama 40 tahun atas dunia ini.

Suatu hari, seorang penulis terkenal mengekod nama saya sebagai penulis yang proaktif menghasilkan karya dengan banyak walaupun sibuk sebagai wanita bekerjaya dan berkeluarga. Alhamdulillah, saya rasa bersyukur kerana ada yang sudi memandang saya begitu. Sesiapapun tidak tahu mengapa saya menulis. Sesiapapun tidak pernah memberi sokongan kepada saya untuk menjadi penulis. Malah suatu ketika dahulu, ada yang mempersendakan hobi saya ini. Ada yang berkata, buat apa menulis, buang masa saja. Bukannya boleh kaya pun.

Ya, itulah pandangan orang yang menganggap saya menulis untuk mengumpul kekayaan. Ya, saya ada banyak karya dan hakikatnya saya tak kaya juga. Hakikatnya, gaji bulanan yang saya terima jauh lebih banyak berbanding bayaran bagi hasil penulisan saya.

Tak mengapa. Saya belum menukar niat asal saya menulis. Insya-ALLAH niat asal itu akan kekal dalam diri sehinggalah saya mati.

Terima kasih kepada penulis terkenal itu yang sudi  memandang sisi proaktif diri saya.

Kedua, saya ini memang jenis yang mengikut peraturan. Tetapi saya bukanlah jenis yang jumud mengikut peraturan tanpa menyesuaikannya mengikut keadaan. Saya tahu, peraturan dicipta bukannya untuk menyusahkan sesiapa. Salah satu daripada tujuan peraturan adalah untuk mendisiplinkan manusia. Jadi, saya ambillah sisi kebaikan itu. Jadi seorang yang berdisiplin tetapi tidak berasa terikat.

Ketiga, saya ini jenis yang bersungguh-sungguh jika buat kerja. Tetapi, dalam bersungguh-sungguh, saya tidak suka menyusahkan atau mengarahkan orang lain. Ketika menjadi Ketua Panitia, saya yang lebih banyak buat kerja berbanding setiausaha panitia. Bukan nak tunjuk bagus atau apa. Tapi saya tahu setiausaha saya itu jenis manusia yang bagaimana. makna kata, saya yang akan kecewa jika suruh dia buat kerja kerana saya sudah maklum pada akhirnya saya juga yang terpaksa siapkan kerja bahagian setiausaha.

Atau mungkin saya ini jenis ketua yang tak pandai agih tugas. Suka hatilah nak gelar apapun. Yang penting, saya takut nak arah-arah orang. Saya takut di akhirat nanti saya tak mampu jawab depan Tuhan. Yang sebenarnya saya lebih takut jika saya terlebih arah orang buat kerja sampaikan bahagian kerja sayapun saya suruh orang buat. Ah, parah nak jawab depan Tuhan nanti. Jadi kesimpulannya, biarlah saya susah sikit tak apa.

Disebabkan saya berpegang kepada prinsip susah sikit tak  apa, akibatnya hari ini saya memang disusahkan dengan banyak sekali.

Semua kerja saya kena buat.

Hari ini saya tidak lagi jadi ketua panitia. Saya haya jadi setiausaha. Tetapi, saya kena buat kerja setiausaha yang sangat banyak berbanding setiausaha yang saya sebut di atas tadi, dan juga kerja ketua panitia.

Oh, dugaan apakah ini?

Saya buat kerja bersungguh-sungguh kerana itu memang diri saya. Prinsip saya. Tak ada niat untuk tunjuk pandai dalam semua perkara. Akibatnya, saya diberikan kerja yang over banyak. Padan muka.

Kemampuan kita biasanya akan diambil kesempatan oleh rakan sekerja. Itulah yang saya fikirkan sekarang. Sedangkan orang yang tidak buat kerja, selamatlah. Mereka kurang mendapat kerja. Tapi anehnya apabila tiba hari memberi anugerah, yang malas itulah yang mendapat anugerah.

Tak kisahlah.

Saya tetap akan menjadi diri saya selama-lamanya. Setahu saya, tidak salah menjadi orang yang proaktif, rajin dan cemerlang dalam kerjaya. Kerana itu ciri-ciri baik yang diajar oleh agama kita.

Kau orang nak ambil kesempatan, terpulanglah. Di akhirat nanti saya akan berlepas tangan. Kau orang mengadaplah Tuhan dan jawablah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: