Guru Hari Ini

 

Musim posting tiba lagi. Sekolah saya mendapat tujuh orang guru baharu.

Macam-macam gaya ada.

Tapi yang ingin saya hinglight kan adalah penampilan mereka.

Hari pertama kerja sudah memandu kereta import. Untunglah lahir dalam keluarga berada…bapa beri kenderaan supaya anaknya tidak berasa susah hendak pergi kerja.

Guru-guru sekarang untung. Gaji mereka dibayar awal. Tak macam saya dulu, paling cepat lepas enam bulan baru dapat gaji. Untuk hidup selama enam bulan itu, pandai-pandailah. Fresh lagi apatah lagi bukan jenis meminta-minta dengan keluarga. Jadi agak sukarlah. Macam tak percaya juga saya berjaya harunginya. Itulah ajaibnya takdir Tuhan.

Saya terpaksa berhutang dengan bapa mertua untuk membeli peti ais, mesin basuh, katil dan almari baju. Ketika dapat gaji pada bulan enam, semuanya digunakan untuk bayar hutang berkenaan. Sudahlah waktu itu gaji permulaan sangat kecil. RM1533 sahaja. Hari ini, guru-guru baharu memang untung sebab gaji permulaan mereka ialah RM2222.

Saya lihat, hari Khamis pertama sudah pakai baju sutera. Mewahnya hidup korang. Banyaknya rezeki korang. Kalau macam tu, kerja sebagai cikgu taklah sesuai mana untuk korang. Oh, terlupa, mereka dilahirkan dalam keluarga berada. Kerja hanyalah jaminan pencen. Tak lebih daripada itu.

Dalam banyak hal, memang guru-guru baharu ni banyak kelebihan dari sudut fizikal. Nak buat macam mana, dah rezeki mereka.

Zaman kami dulu, lepas enam bulan baru boleh beli kereta. Lagipun zaman dulu mana ada 0 down payment. Dan kereta import pulak mahal. Tak macam sekarang, kereta import lebih mampu dimiliki berbandung kereta tempatan.

IMG-20140516-WA0077

Oppsss…maafkan saya. Kita tak boleh bandingkan zaman, betul tak?

Okey jangan bandingkan zaman.

Tapi jom kita bandingkan kualiti kerja kita.

Jangan mengeluh oi orang muda. Korang nak hidup lama lagi.

Leave a Reply

