Lelaki

 

Hmmm…dah lama tak cakap tentang lelaki. Iaitu sejak saya menutup hati kepada lelaki setelah berkahwin.

Hari ini, tiba-tiba je teringin nak cakap pasal lelaki. Kenapa ye?

Sebab saya meluat tengok lelaki yang work hard sampai menyusahkan orang lain. Kan lelaki biasanya work smart? Bila lelaki work hard, memang orang bawahannya akan tertekan. Sebab permintaannya memang bukan-bukan.

Lagi satu, saya tak sangka ada ramai juga lelaki yang emosional. Lelaki emosional memang tak layak jadi pemimpin, sebab akan menyusahkan orang bawahan juga. Nantinya, arahan yang diberi atau keputusan yang dibuat tak profesionallah.

Orang kata, masalah rumahtangga jangan dibawa ke tempat kerja. Walau macam mana terukpun bergaduh di rumah. Tinggalkan di rumah. Pekerja di pejabat tak berdosa pun. Jangan kerana marahkan anak atau pasangan, pekerja dijadikan mangsa.

Malah senyuman pun jangan lekang di tempat kerja. Nak menangis ke, nak mengamuk ke, buatlah kat rumah. Once awak start enjin kenderaan, senyumlah. Demi pekerja di pejabat kita.

Tak adillah mereka mendapat kata-kata yang kasar atau wajah yang mencuka. Mereka tak salah apa-apa.

Be professional please.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: