Betul Ke Tak Kisah Tentang Jodoh?

 

Sebelum ada media sosial, kita tak pernah tahupun gadis manakah yang mengeluh atau menangis kerana jodohnya belum tiba.

Pabila ada facebook, serta-merta kita tahu. Macam biasalah, status yang ditaip berbunyi redha. Ada yang melapiknya dengan berkata, jodoh tu kerja Tuhan…sampai masanya, adalah. Bunyinya memang sangat kudus, tapi akuilah, hakikatnya tak sama. Lepas dia kata redha, dia tulis status:

  1. Oh, sunyinya hidup.
  2. Kenapa terdesak sangat nak kahwin…belum tentu lepas kahwin bahagia.
  3. Suka hatilah kalau aku ni pemilih sangat. Tersalah pilih suami, aku jugak yang merana. Orang sekeliling tahu apa?
  4. Menumpang kasih anak-anak saudara. Nak buat macam mana, jodoh belum sampai…
  5. Ramainya nak matchmake aku dengan lelaki itu, lelaki ini…ingat aku ni apa, ikan kat pasar ke?

Awak,

Elok juga awak jangan tulis apa-apa statuspun mengenai keadaan awak yang belum bersuami tu. Keluhan awak tu sebenarnya makin menjauhkan jodoh daripada awak. Dan keluhan awak tu menampakkan awak macam…yalah, belum layak berkahwin walaupun umur dah dekat 40 tahun.

Untuk kita,

Bersyukurlah selalu jika sudah berkahwin kerana sekurang-kurangnya kita sudah terlepas daripada dilema gadis yang belum berpunya. At least, kita akur bahawa tak semestinya cantik baru ada jodoh. Kita ni, macam semua tipikal Melayulah…tapi syukur ada juga lelaki yang sudi jadikan isteri.

Kawallah sikit diri kita ni jika hati meluap-luap nak tunjuk gambar mesra dengan suami dan anak-anak. Kesian mereka yang belum berkeluarga tu. Mereka tentu teringin memiliki apa yang kita ada sekarang…kawal ya. Jaga hati mereka. Bayangkan jika kita yang duduk di tempat mereka.

Untuk semua,

Setiap yang Tuhan tetapkan, pasti ada ujiannya. Untukmu gadis yang belum bertemu jodoh, aku tahu ujian ini sangat besar. Ada masa-masanya kau berasa sangat sedih, malu, tertekan…mahu lari jauh-jauh. Eh, tapi janganlah pos hadis Nabi yang kata Nabi suka menunggu gadis yang belum bernikah di pintu syurga. Itu hadis atau kau share entah dari mana? Selidik dulu ke tak?

Yang Nabi tunggu, smeua umatnya yang layak masuk syurga. Bukan khusus gadis belum bernikah je.

Untukmu wanita yang sudah ada keluarga, kau juga sedang diuji. Bagaimana tanggungjawabmu terhadap keluarga? Ada neraca dosa dan pahala dalam rumahtanggamu. Kau timbanglah sendiri.

Kau juga ditunggu oleh Nabi di dalam syurga. Kau boleh bawa ahli keluargamu masuk sekali jika kau mahu. Itulah kuasa amalan soleh.

Untuk korang yang obses sangat dengan facebook,

Itulah. Iman bak berada di hujung jari je. Jadi, pastikan tubuh yang besar mampu mengawal jari yang kecil. Jangan menyesal kemudian.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: