Ragam Pengawas UPSR

UPSR 2015 telah selesai. Sehingga hari ini, belum ada cakap-cakap mengenai soalan bocor. Syukurnya. Sebab, jika peperiksaan diulang seperti kes tahun 2014, yang susah bukan hanya calon. Yang susah ialah para pengawasnya, sedangkan tuntutan perjalanan bukanlah banyak sangat. Dan tuntutan sidang peperiksaan juga ikut nasib. Jika ada, barangkali hanya RM1.00. Sudahlah tak relevan, jika tidak mahu tuntut, kena isi borang. Sangat-sangat menyusahkan!

Seperti tahun-tahun sebelumnya, nama saya tetap terpilih untuk menjadi pengawas UPSR. Di ketiga-tiga sekolah tempat saya pernah dan berkhidmat kini, pentadbir sangat suka memilih borang yang bertulis nama Ruhana binti Md Zaki, walaupun tempoh saya mengajar di sekolah berkenaan melayakkan saya direhatkan daripada tugas tersebut. Mengapa agaknya? Sebab saya sentiasa kelihatan mudakah? Mungkin juga…apabila mereka beranggapan saya masih muda, maka tenaga saya banyak. Saya mampu berdiri lama sekurang-kurangnya 50 minit atau paling lama mengikut masa peperiksaan:90 minit. Barangkali yang terlepas daripada menjadi Pengawas UPSR itu, tua-tua atau ada penyakit. Barangkali saya ini jenis sihat walafiat.

Tak mengapalah. Sudah lama saya sedar, dunia yang bulat ini sering sampai kepada giliran saya. Giliran buat kerja lebihlah. Bukannya giliran duduk berehat. Giliran orang lain selalu terlepas. Giliran orang lain selalunya sampai untuk nasib baik dan rezeki lebih.

Juga, tak mengapalah. Saya serahkan kepada DIA. Dunia ini tempat bekerja. Dan sangat letih. Cuma saya tak sangka DIA masih mengizinkan saya hidup di celah-celah kesibukan dan kepenatan yang tak terhingga.

Saya, seperti biasalah. Mengambil peluang daripada segala yang saya lalui. Sekurang-kurangnya sebagai idea untuk berkarya.

Sebenarnya, banyak pengalaman pengawas lain yang dapat dikongsi apabila bertugas sewaktu UPSR. Yang membuatkan kita lebih dan semakin insaf. Seteruk manapun keadaan kita,  rupa-rupanya ramai lagi yang dilanda musibah yang lebih teruk daripada kita.

Contohnya tahun lepas, ada seorang Pengawas UPSR yang berulang-alik sangat jauh ke tempat kerja. Rumahnya di Banting manakala sekolahnya di Damansara. Selain itu, pentadbirnya pula bukanlah jenis yang mahu memahami masalah guru-guru. Kasihan, beliau tidak seronok bekerja. Sama tarikh dengan saya, beliau mengisi borang pertukaran antara daerah. Saya dapat, beliau tak dapat. Tahun ini, setahun selepas kami berkenalan, barulah saya diberitahu tentang kejayaan bertukar ke Banting. Syukur.

Tahun ini, saya berkenalan pula dengan dua orang Pengawas UPSR yang mempunyai pengalaman hidup yang mengharukan. Seorang, kematian anaknya yang berusia 13 bulan akibat penyakit jantung. Seorang lagi, sudah berkahwin selama 10 tahun tetapi tahun kelima barulah dikurniai cahayamata.

Alangkah hebatnya ALLAH yang menyusun kehidupan manusia. Benarlah hakikat bahawa setiap manusia tidak terlepas daripada ujian, dugaan mahupun musibah. Cuma, cara mendepaninya sahaja yang membezakan kita.

Sentiasa dipilih menjadi Pengawas UPSR, itulah dugaan yang berterusan untuk saya. Sampai bila? Sampai pencen agaknya!

Saya tetap bersyukur.

Leave a Reply

