Doa Depan Kaabah

 

Seronoknya dapat pergi Mekah. Untungnya kan? Zaman ini pergi Mekah untuk buat umrah dah jadi kebiasaan. Tapi, biasa-biasa pun, masih ada juga orang yang belum dapat peluang ke sana…

Sayalah salah seorang daripadanya…

Tak apa, itu bahagian saya.

Tapi, walaupun saya belum pernah sampai depan Kaabah, saya bahagia kerana nama saya selalu disebut di sana.

Baru-baru ini, seorang sahabat yang sudah bersara menelefon saya. Katanya, beliau baru balik umrah. Katanya lagi, waktu di depan Kaabah, beliau teringatkan saya lalu mendoakan kesihatan, kejayaan dan kebahagiaan saya. Subhanallah. Mudah-mudahan Allah menerima doanya tanpa hijab.

Saya berhutang budi kepadanya. Saya tak minta tetapi beliau sendiri yang teringat. Alhamdulillah, masya-Allah. Hebatnya Tuhan yang telah menggerakkan hatinya…

Ada satu lagi cerita tentang orang pergi umrah.

Yang ini, saya tak tahulah pergi umrah untuk apa…sama ada untuk membelanjakan duit yang banyak, untuk berbulan madu, untuk melancong atau untuk minta anak depan Kaabah.

Beberapa hari sebelum bertolak, berialah si orang ini menelefon  saya untuk minta maaf. Saya jadi pelik kenapa dia beria-ia sangat nak minta maaf. Apa sebelum ni dia banyak buat dosa kat saya, di belakang sayakah?

Dan…satu lagi yang dia beria-ia sangat ialah dia paksa saya: “Ana nak saya doa apa di Mekah nanti? Cakap la. Bagitau je nanti saya doakan.”

Mak ai!!!

Saya tak suka macam ni. Nampak sangat niat sebenar dia pergi umrah. Nampak sangat!!!

Masa demi masa sudah berlalu. Orang yang pergi Mekah balik semula ke tanah tumpahnya darah. Macam-macam hasilnya. Yang makin warak, ada. Alhamdulillah. Tak kurang juga makin sombong, pun ada.

Dan…saya tengok orang yang pergi berdoa minta anak tu, masih belum juga dikurniai anak. Hebatnya perancangan-MU Tuhan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: