Encik Abangku Tak Romantik?

 

Soalan pertama: Pentingkah suami yang romantik?

Jawapannya ya! Iaitu bagi isteri yang suka bercerita tentang suaminya kepada orang lain. Suami aku rajin, suami aku kaya, suami aku kacak dan…suami aku romantik!

Nampak sangat kebaikan suami hanya dinilai secara luaran semata-mata. Penilaian yang boleh dibangga-banggakan ketika bersembang. Jika tak rajin, tak kaya, tak kacak, tak romantik, tak bolehlah nak bermegah-megah ye?

Berbalik kepada tujuan asal pernikahan kita, apa? Tidak dapat dinafikan, manusia bernikah kerana sebab yang berbeza-beza. Namun biasanya sebab tersebut disorok di sebalik tujuan pernikahan yang kudus, iaitu sunnah Rasulullah.

Siapa tahu, kerana sudah terpikat dengan fizikalnya, maka pasangan tersebutpun bernikah? Apa, hanya kerana fizikal? Ya. Ada lagi. Kerana nafsu. Sama ada kerana tak mampu menahan nafsu atau sudah terlanjur. Dan pasangan yang sebegini dengan muluknya menyandarkan alasan pernikahan kepada sunnah Rasulullah. Waktu bercinta, berpegan-pegangan, bermesra-mesraan, waktu itu sesaatpun tak ingat kepada Rasulullah.

Okey, dah nikah.

Kemudian, nak hebah-hebahkan cerita bahawa, “Suamiku romantik amat…semua kerja rumah dia buat. Aku duduk menonton TV je tau tak…masak pun dia yang masak. Pergi pasar, dia yang pilih ikan. Romantik, kan?”

Jadi, banggalah ye, dapat suami romantik?

Memangpun. Sebab wanita memang suka menayang-nayang bahawa dirinya dimanjai lelaki di khalayak ramai. Itu yang penting sangat nak dapat suami romantik.

Tak dapat dinafikan, dalam masyarakat Melayu, lelakinya tidak ramai yang romantik. Oleh sebab itu, wanita yang terpilih mendapat lelaki romantik, tentulah mereka berasa bangga.

Persoalannya, adakah romantik itu segala-galanya?

Bagi wanita yang tidak mendapat suami romantik, usahlah berduka. Kita bernikah bukan untuk romantik tu. Sama seperti lelaki, jika berkahwin dengan wanita kerana kecantikannya, nescaya dia akan kecewa. Sifat dan sikap boleh berubah. Dan romantik juga boleh bertukar daripada apa kepada tiada dan daripada tiada kepada ada.

Percayalah, jika kita bernikah kerana Allah, Allah akan mengatur yang terbaik buat kita. Pada permulaannya jika suami itu tidak sempurna, insya-Allah dia akan memperbaiki dirinya kerana Allah sedang merestui pernikahan tersebut. Yang penting, pergantungan kita kepada-Nya. Banyak atau sedikit atau mengikut keperluan…

Hakikatnya, apabila pernikahan sudah berusia 10 tahun, romantik bukan lagi isunya. Tak perlu romantikpun untuk bahagia. Kadang-kadang pasangan romantik pun jodohnya tak kekal juga. Bukan untuk mengajar pesimis ya. Cuma berfikir secara kedua-dua belah pihak – positif dan negatif, sebab Tuhan tidak menciptakan sesuatu dengan sia-sia.

Apabila sudah lama tinggal bersama, kehadiran pasangan itulah yang penting, bukan sifat dan sikapnya. Cukup jika dia ada. Jika suami keluar daerah untuk bekerja selama sehari suntuk sahaja pun isteri sudah berasa kehilangan, itu tandanya perasaan romantik sudah meresap dalam pernikahan tersebut. Itu lebih bermakna, bukan?

Percayalah. Jika pernikahan sudah melepasi 10 tahun, perasaan kita semakin berbeza. Begitu juga dengan persepsi kita. Waktu itu, kita akan melihat betapa gediknya pasangan muda yang sengaja nak tayang mereka romantik!

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: