Ragam Raya

Alhamdulillah. ALLAH SWT masih mengizinkan saya menyambut aidilfitri 1434H. Aidilfitri merupakan hari kemenangan buat setiap umat yang benar-benar menghidupkan Ramadhan. Iaitu menghidupkannya dengan ibadah dan peningkatan kualiti iman. Jika menghidupkannya dengan meningkatkan pendapatan atau kualiti bisnes, saya tidak yakin tahap kehausan iman turut diberi perhatian.

Bagi saya, Ramadhan dan Syawal pada setiap tahun sentiasa mengingatkan diri ini terhadap beberapa peristiwa yang menusuk hati. Lazimlah bagi orang yang ‘berhati dalam’ seperti saya. Di sudut hati yang lain, memanglah saya menganggap aidilfitri sebagai kemenangan untuk diri sendiri. Namun di satu sudut hati lagi, ada kesedihan-kesedihan yang tidak dapat saya lupai…tentang perbuatan-perbuatan orang di sekeliling kita…antaranya:

1. Tetamu yang enggan minum air yang dibancuh kerana katanya minuman sejuk tidak elok untuk kesihatan. Saya tersentak. Tetapi saya masih boleh tersenyum. Saya bangun menuju ke dapur lalu membancuh minuman panas pula. Tetapi tetamu tersebut tidak minum walau setitikpun air panas tersebut.

2. Saya dan keluarga dihalau ketika hendak beraya. Rumah yang kami pergi itu bukanlah orang lain. Pendek kata, sedarah sedaging juga malah kami memang rapat dengan keluarga ini. Kami dihalau balik kerana kata si anak, tiada sesiapa di rumah itu pada waktu tersebut. Jadi, tiada siapa boleh buat air atau melayan kami. Hah? Macam tu pun ada???

Itulah ragam raya bagi setiap manusia. Kadangkala kita geleng kepala apabila menyedari perbuatan mereka salah. Namun, pernahkah kita sendiri terfikir, apakah kita juga pernah menyebabkan orang lain terluka? Ingat, luka pasti ada parutnya. Biarpun luka sudah sembuh, parutnya akan kekal lama. Di situ. Di tempat yang sama.

Peristiwa dihalau itu berlaku pada tahun 2012. Pada tahun ini, ketika saya melewati rumah yang sama, pada waktu kebiasaan kami tiba di rumah itu, nyata penghuninya tiada. Tak mengapalah. Kita sudah jejak rumah mereka. Kita sudah pergi mencari sanak-saudara. Jika keluarga saya dipersalahkan, itu bukan salah kami. ALLAH dan malaikat tahu kami sudah jejak halaman rumah itu. Masuk tahun ini, sebenarnya sudah 3 tahun berturut-turut kami tidak dapat beraya di rumah itu.

Ya ALLAH, semoga kami masih mampu menjaga hati-hati kami ini daripada berprasangka buruk.

Pada hari raya pada setiap tahun, biasanya akan berlaku kelainan. Begitu jugalah yang berlaku dalam keluarga ibu bapa saya. Hmm…sedih memanglah sedih. Sakit hati memanglah sakit. Namun apakan daya apabila masing-masing mendabik dada mengatakan cara merekalah yang betul. Orang lain tidak berhak masuk campur.

Apa-apapun yang berlaku pada setiap tahun, jauh di sudut hati, saya tetap menangis mengenang peristiwa pahit yang telah berlaku dalam hidup saya berbelas-belas tahun yang lalu. Ketika itu bulan Syaaban. Ketika itu saya sedang hamil anak pertama. Masya-ALLAH. Semua yang berlaku adalah kehendak ALLAH. Semoga hati saya tetap kuat untuk menghadapi masa-masa mendatang.

Salam Aidilfitri🙂

 

 

Leave a Reply

