Hidup Untuk Mati

Hidup untuk mati? Gerunnya membaca kenyataan ini. Namun itulah hakikat yang wajib dihadapi setiap yang bernama manusia. Saya perasan pada bulan Ramadhan yang lalu, sangat banyak kemalangan jiwa berlaku di jalan raya. Begitu juga dengan kejadian tembak-menembak yang semakin berleluasa. Nyawa seolah-olah tiada harganya lagi.

Sebenarnya, kematian yang berlaku di sekeliling kita hanya dekat di hati orang-orang yang berkenaan dengannya sahaja. Contohnya mangsa tembak di Kedah, Pulau Pinang dan Kelantan. Polis atau orang awam hanya boleh mengaitkan motif kejadian dengan bukti-bukti zahir. Sedangkan yang tahu tentang kebenarannya tentulah ahli keluarga si mati. Maka, keluarga si matilah yang lebih menangisi kehilangan tersebut.

Hari ini (22.08.13), saya menerima kematian salah seorang daripada staf Karangkraf, iaitu Molee Kamal. Saya ada juga mengikuti perkembangan beliau. Dalam hati terdetik sesuatu. Mati itu pasti. Kata salah seorang pengikut facebook, penyakit beliau hanyalah asbab. Betul. Sangat betul. Siapapun kita, hebat pada mata manusia atau tidak, kita sama sahaja di sisi ALLAH SWT jika bersangkut-paut dengan ajal maut.

Oleh sebab itu, ketika mendengar berita kematian, janganlah hanya menunjukkan rasa simpati. Menziarahi jenazah boleh menimbulkan keinsafan pada diri sendiri. Mereka sudah pergi. Itu tandanya rezeki mereka sudah sempurna. Dan mereka juga sudah tahu di mana tempat mereka di akhirat kelak.

Bagaimana pula dengan kita? Soal rezeki sudah sempurna atau belum, itu tidak berada dalam pengetahuan kita. Yang penting, persediaan kita. Setiap kali mendengar kematian, sebaik-baiknya cepat-cepatlah menilai diri kita pula: bila masa aku? Sudah cukupkah persediaanku? Di mana tempat aku?

Diri kita adalah kebiasaan apa yang kita lakukan. Jika diri penuh dengan sifat mazmumah, tidak mustahil dalam keadaan itulah ia kembali kepada penciptanya. Jika diri sering terarah melakukan kebaikan, insya-ALLAH ia akan kembali kepada TUHAN dalam keadaan baik juga. Sangat mustahil, sesaat sebelum malakulmaut mencabut nyawa, seseorang itu berubah drastik daripada jahat menjadi baik. Ada berlaku tetapi sangat sedikit bilangannya. Atau…hanya jika ALLAH mengizinkannya…

Kematian…amat terkesan buat jiwa saya. Ini kerana saya pernah mendepani kematian orang-orang terdekat. Kesedihannya amat meruntun naluri. Kenangannya amat mendalam. Kesannya pula…amat menyakitkan. Mungkin kerana mereka dekat dengan kita, sementelah mereka orang yang baik-baik.

Setelah mendepani kematian beberapa orang yang dekat dengan saya, saya begitu insaf. Ketiadaan mereka amat dirasa. Lantas saya terfikir, apakah nanti jika saya tiada, kehilangan saya turut diratapi?

Ah…saya masih belum banyak berbuat baik untuk membuatkan orang lain meratapi kehilangan saya. Tak mengapa. Bukan itu matlamat saya. Yang penting, saya tahu persediaan apa yang mesti saya bawa untuk masuk kubur. Penilaian manusia bukanlah apa yang saya kejar selama hidup ini.

Hidup untuk mati…itulah yang akan berlaku kepada diri saya. Dan…saya mohon supaya dapat bertemu lagi dengan mereka yang sudah pergi…di sana nanti. Mereka sungguh baik. Saya amat merindui mereka…

Leave a Reply

