Islam Amat Indah

 

 

travelog syahadah

Judul: Travelog Syahadah

Penulis: Muhammad Rashidi Abdullah

Penerbit: PTS

Harga: RM14.00

Bil. halaman: 128

Orang yang hebat biasanya akan diuji terlebih dahulu, itulah kesimpulan yang dapat saya buat setelah membaca buku ini. Buku ini digarap dengan ringkas namun mampu menitiskan air mata dan menitikkan keinsafan buat hati-hati yang sangat biasa bergelumang dengan maksiat. Pada pendapat saya, jika buku ini ditulis dengan lebih terperinci, nescaya akan lebih ramailah non-Muslim mengucap dua kalimah syahadah setelah membacanya.

Antara fragmen-fragmen yang menyentuh hati saya adalah:

i. Hampir seminggu berada di kampung. Saya benar-benar merasa bahagia. Mulder yang pada mulanya takut mendampingi saya, akhirnya menjadi rapat dengan saya. Waktu pagi, saya menghantar beliau ke sekolah. Tengah hari saya menjemput beliau dari sekolah. Pengalaman itu benar-benar mengajar saya erti tanggungjawab. Terasa tanggungjawab itu sesuatu yang indah. Indah apabila kita benar-benar menyedarinya.

ii. Ayah menyatakan kerisauan hatinya apabila mendengar berita penahanan saya di penjara. Sukar melelapkan mata katanya. Ayah juga melahirkan kekesalan kerana tidak sempat menemui saya ketika saya meninggalkan kampung halaman. Ternyata, di sebalik ketegasan ayah, kemarahan yang selalu dizahirkan kepada saya, terselit perasaan kasih sayang yang amat mendalam.

Tidak dapat dinafikan, saya terpaksa mengetepikan rasa tidak selesa tentang pembinaan ayat-ayat dalam buku ini dek kerana mahu mendalami pengalaman penulis. Kisah beliau unik dan menarik. Pengalaman penulis ini yang perlu kita jadikan iktibar. Semoga lebih ramai lagi yang akan dapat ‘melihat’ keindahan Islam di sebalik keperitan hidup yang dialami. Allah sentiasa ada dan bersedia membantu, tak kira siapapun kita asalkan kita sentiasa membuka hati untuk menyambut kebenaran.