Jaga Dirimu…

Wahai suami, sebaik sahaja kamu keluar dari rumah, syaitan akan menghias dirimu menjadi teramat kacak di hadapan para wanita ajnabi.

Wahai isteri, sebaik sahaja kamu keluar dari rumah, syaitan akan menghias dirimu supaya kelihatan cantik di mata para lelaki ajnabi.

Jadi, jagalah dirimu baik-baik. Lindungilah hati dan perasaanmu dengan ayat-ayat ILAHI. Kenanglah segala kebaikan pasanganmu. Walaupun kononnya kebaikan itu sedikit, pasanganmulah orang yang paling banyak berdoa untukmu. Pasanganmulah insan paling dekat untuk membantumu masuk syurga dengan mudah.

Janganlah mempersiakan pasanganmu itu demi keseronokan yang diumpan syaitan melalui para manusia ajnabi yang ada di sekelilingmu ketika bekerja. Syaitan memang sengaja hendak memecakhbelahkan hubunganmu dengan pasanganmu…seperti yang telah disebut dalam firman-NYA:

Yang dibacakan oleh puak-puak syaitan dalam masa pemerintahan Nabi Sulaiman, padahal Nabi Sulaiman tidak mengamalkan sihir yang menyebabkan kekufuran itu, akan tetapi puak-puak syaitan itulah yang kafir (dengan amalan sihirnya); kerana merekalah yang mengajarkan manusia ilmu sihir dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat: Harut dan Marut, di negeri Babil (Babylon), (sedangkan mereka berdua tidak mengajar seseorang pun melainkan setelah mereka menasihatinya dengan berkata: “Sesungguhnya kami ini hanyalah cubaan (untuk menguji imanmu), oleh itu janganlah engkau menjadi kafir (dengan mempelajarinya).” Dalam pada itu ada juga orang-orang mempelajari daripada mereka berdua: ilmu sihir yang boleh menceraikan antara seorang suami dengan isterinya, padahal mereka tidak akan dapat sama sekali memberi mudarat (atau membahayakan) dengan sihir itu seseorang pun melainkan dengan izin ALLAH. Dan sebenarnya mereka mempelajari perkara yang hanya membahayakan mereka dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan demi sesungguhnya mereka (kaum Yahudi itu) telahpun mengetahui bahawa sesiapa yang memilih ilmu sihir itu tidaklah lagi mendapat bahagian yang baik di akhirat. Demi sesungguhnya amat buruknya apa yang mereka pilih untuk diri mereka, kalaulah mereka mengetahui

Janganlah melakukan sesuatu yang hanya nikmat di dunia tetapi sengsara di SANA…

Carilah bahagia yang dirahmati-NYA, bukan bahagia yang kamu tafsirkan sendiri dengan akal singkatmu itu…

Salam Jumaat.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: