Biblioholisme: Menelusuri Pesona Dunia Buku dan Pencintanya

 

judul: Biblioholisme: Menelusuri Pesona Buku dan Pencintanya

penulis: Shaharom TM Sulaiman

bil. halaman: 106

penerbit: ITBM

harga: RM15

Sinopsis:

Buku yang hebat merupakan bahan bacaan yang mampu mempengaruhi manusia dan zamannya, benar-benar mengusik dan menyentuh jiwa serta berupaya memaknakan hidup pembaca. Sejarah juga membuktikan buku mempunyai magis luar biasa yang mampu mengalirkan air mata, mencetuskan keceriaan, menimbulkan kegembiraan bahkan menggerakkan proses penentangan terhadap ketidakadilan.

Biblioholisme adalah kecintaan terhadap buku manakala pencinta buku digelar bibliofil. Seorang bibliofil bukan sekadar pembeli atau pembaca yang membeli atau membaca buku sebagai hobi . Bibliofil mengamalkan budaya membaca sebagai sumber pendidikan sepanjang hayat.

Jika biblioholisme dianggap sebagai penyakit, ia tetap penyakit yang positif kerana seorang bibliofil tidak akan mampu mengubat penyakitnya dan akan terus membeli, mengumpul, mengagumi dan amat mencintai ilmu. menjadi bibliofil sebenarnya menjadi seorang yang berilmu. James Bacon pernah berkata, “Membaca menjadikan seseorang itu berisi”, manakala Imam Ghazali pula pernah berpesan, “Jadilah manusia yang tamak dan rakus terhadap ilmu”.

Berisi seperti yang disebut james Bacon bererti berisi dengan ilmu pengetahuan, cara berfikir dan pandangan hidup yang luas, kritis dan rasional, kemampuan membezakan antara yang tidak benar dan yang benar. Biasanya orang yang berisi tidak banyak bercakap, atau jika bercakap, mereka tidak bercakap tentang perkara remeh-temeh…

Pada pendapat saya, buku ini mesti dibaca oleh orang yang amat mencintai buku. Di dalam buku ini ada banyak kisah keajaiban pencinta buku. Di dalamnya juga ada pembongkaran rahsia-rahsia besar yang dimiliki tokoh-tokoh terkemuka dunia seperti Oprah Winfrey, Albert Einstein, Alfred Nobel, Galileo dan lain-lain lagi.

Banyak juga kata-kata nasihat yang boleh dimanfaatkan melalui buku ini, antaranya kata-kata Barbara Tuchman: Buku ialah pengusung peradaban. Tanpa buku, sejarah menjadi sunyi, sastera bisu, ilmu pengetahuan lumpuh dan fikiran menjadi kaku.

Nak tahu lebih banyak lagi? Segeralah dapatkan buku ini di kedai-kedai berhampiran. Selamat membaca…

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: