Dunia;Macam-macam Ada.

Betapapun kita cuba menjadi orang yang baik, betapapun kita berusaha melayan orang lain dengan baik, pasti akan ada halangan dan gangguannya. Halangan dan gangguan itu membukakan kita jalan penyelesaian yang kita pilih sendiri, sama ada mengikut ilmu atau mengikut nafsu.

Dan sudah menjadi lumrah, kita pasti akan diuji jika ingin menjadi baik. Jika buat jahat, tak ada pula yang berani melarang. Aneh, kan?

Bagi saya, buat baik hendaklah dibalas baik. Kenapa pula hendak buat musuh dengan orang yang pernah berbuat baik dengan kita, pernah membantu ketika kita buntu, yang selalu ada di samping ketika kita tiada sesiapa?

Namun, prinsip murni ini janggal sekali bagi masyarakat kota. Ada yang menganggap manusia memang wajib membantu sesama manusia tapi jangan pula mengharapkan bantuan tersebut dihargai atau dikenang. Allahumma…prinsip apa ni???

Kepada Tuhan kita wajib berterima kasih setiap hari, takkanlah kita tidak perlu menghargai insan yang pernah berbuat baik kepada kita?

Lantas, ada yang akan menuduh dunia ini tidak adil. Adil atau tidak adil, itu hanya hukuman kita sebagai manusia yang cetek ilmu, cetek akal dan cetek iman. Allah s.w.t ada perancangannya sendiri. Jika kita pernah menolong orang, bersyukurlah kerana kita sudah selangkah menjadi orang yang baik. Jika kita pernah ditolong orang, bersyukurlah kerana ada yang sudi bersimpati kepada kita. Dan, jika kita pernah menjadi orang yang ‘tak kenang budi’, masih ada masa untuk memohon maaf. Bayangkan betapa hodohnya perangai tersebut…

Dan nanti jika dibentangkan di Padang Mahsyar, sanggupkah kita mendengarnya? Hendak menafikannya, sudah mustahil. Janganlah suka sangat menjadikan orang lain sebagai stepping stone kita. Apa salahnya kita pula yang menjadi stepping stone untuk orang lain pula.

Lagipun, bukannya susah sangat nak hargai budi orang lain, atau sekurang-kurangnya mengucapkan terima kasih. Jika tak mampu buat baik, duduk diam sudahlah, jangan buat musuh pula…

Jom fikir🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: