Duit oh Duit…

Selasa, 10 Julai 2012

Hari ini, saya dan dua orang rakan membuat keputusan untuk menyiapkan sedikit tugasan di tempat yang lain daripada biasa. Kami memilih Masjid Negeri. Lokasinya sesuai, lagipun amat menenangkan. Ketika saya tiba, ada ramai orang di situ. Kemudian, rakan memberitahu bahawa hari ini ada agihan zakat.

Oooo…bagusnya fungsi masjid ini dipelbagaikan. Bukan hanya untuk solat. Malah program bantuan untuk golongan asnaf turut diadakan di masjid. Saya memilih sebuah meja di ruang legar. Dan saya duduk di kerusi yang membolehkan saya ‘menikmati’ pemandangan pengunjung yang lalu-lalang.

Ketika menunggu laptop ‘panas enjin’, macam biasalah, pandangan saya menerawang ke segenap ruang tersebut. Macam-macam sungguh karenah manusia, meskipun di dalam masjid. Saya ini bukanlah baik sangat, tapi tanpa dipinta, hati saya akan berkata-kata dengan spontan tanpa dipinta. Tentang karenah merekalah.

Pada firasat saya, program hari ini bukanlah hanya agihan zakat. Mana tidaknya, saya melihat mereka yang lalu-lalang, berlegar-legar di sekitar meja yang saya duduk dan yang duduk di meja berdekatan tidak menggambarkan mereka ini termasuk dalam golongan asnaf, tak kiralah fakir, miskin atau muallaf. Malah, bukan miskin bandar pun. Mana tidaknya, pakaian mereka kelihatan lebih mahal daripada apa yang kita pakai. Beg tangan mereka nampak ‘mewah’. Malah, ada anak gadis yang duduk di hadapan meja saya berposing ceria dengan tablet jenama Samsungnya.

Tiba waktu makan. Saya melihat katering tiba dan menyusun makanan yang sudah dibungkus. Di suatu sudut lain, air mineral dan epal hijau disediakan. Bisik hati saya, untungnya mereka. Diraikan sungguh, baru sahaja dapat bantuan, makan tengah hari pun diberi percuma.

Rupa-rupanya tidak. Mata saya tidak menipu. Program hari ini hanya satu, iaitu agihan zakat. Sekumpulan demi sekumpulan sampai di ruang legar tempat makanan disediakan. Dalam banyak-banyak kumpulan itu, ada satu kumpulan duduk di meja gadis yang bergaya dengan tablet Samsung tadi. Hmm…mungkin ibu atau bapanya yang datang mengambil bantuan zakat. Soalnya, jika anak gadis ini mampu membeli tablet yang berharga ribuan ringgit, sebenarnya masihkah ibu bapanya layak menerima zakat? Mengapa tidak anaknya sahaja yang memberi zakat kepada mereka berdua?

Di meja hadapan saya juga saya melihat kaum hawa yang berpakaian serba kemas. Pada pandangan saya, jika mereka benar-benar golongan asnaf, tentulah mereka tidak mampu berbaju mahal berkerawang siap labuci bagai. Sebab itulah golongan asnaf layak terima zakat. Jika mereka golongan asnaf, tentu mata orang biasapun dapat membezakannya. Tapi lagaknya mereka seperti wanita-wanita berkerjaya. Oh, barangkali mereka orang berniaga. Mereka menggunakan wang zakat tersebut sebagai modal. Tapi, jika taraf hidup sudah meningkat, mengapa mereka masih mengharapkan wang zakat? Saya tak habis fikir tentang perkara ini. Barangkali ada banyak aspek tentang pengurusan zakat moden yang saya tidak tahu…

Dan, saya rasa pelik juga. Yang datang ambil duit zakat mungkin ibu atau bapa tapi mengapa seluruh ahli keluarga dibawa bersama? Senang cakap, satu meja untuk 10 orang tu penuh untuk satu keluarga. Semua pakat tumpang makan percuma. Dari ibu bapa itu sendiri, anak, cucu dan cicit pun ada. Dan disebabkan makanan yang disediakan terlalu lazat (agaknya), cucu jatuh kerusi pun tak diendahkan…

Pada pendapat saya, jika anak-anak sudah bekerja, anak-anaklah yang sepatutnya menyara ibu bapa mereka. Jangan terlalu mudah ‘mengizinkan’ ibu bapa sendiri menadah tangan memohon bantuan. Pada pandangan saya, melalui pemerhatian senario tadi dan situasi yang banyak berlaku sebelum ini, masih ada terlalu ramai umat di luar sana yang lebih layak menerima zakat tersebut. Bukannya tidak pernah terjadi, orang yang paling layak, tak dapat tapi orang yang tidak layak pula dapat.

Hmm…sekali lagi, saya minta maaf. Saya mengaku, saya tidak tahu tentang hakikat  apa yang berlaku pada hari ini. Mungkin kerana tidak tahu pokok pangkalnya lah maka sungguh banyak telahan saya pada kali ini. Apa-apapun, saya akan berusaha memastikan ibu bapa saya tidak termasuk dalam golongan ini. Biarlah saya dan adik-adik menyara ibu bapa kami walaupun kami tidaklah kaya sangat. Yang penting, zakat tidak boleh disalah gunakan. Lagipun, apa gunanya ada anak jika ibu bapa masih merempat dan meminta-minta…

Duit oh duit…walaupun zakat memang disyariatkan, tolonglah janganlah  menggunakan zakat sebagai alasan malas bekerja. Apa-apapun, umat kita hanya akan maju dengan kerajinan dan usaha. Bukan mengharap belas simpati zakat semata-mata.

 Selepas dapat menyenarai iktibar yang sangat banyak daripada senario hari ini, saya meneruskan kerja saya hinggalah ke pukul tiga petang…

 

Leave a Reply

