Ibu, kamulah minyak yang penuh…

 

Waktu berusia setahun, kamu berterima kasih padanya dengan menangis sepanjang malam.

Waktu berusia dua tahun, dia mengajarmu mengatur langkah. Kamu berterima kasih dengan berlari meninggalkannya tika dia menjerit memanggil namamu.

Waktu berusia tujuh tahun, dia menghantarmu ke sekolah tapi kau berterima kasih dengan merengek…”Tak nak pergi sekolah. Tak nak!”

Waktu berusia 18 tahun, dia menghantarmu ke kolej dengan menggendong beg pakaianmu. Kamu hanya berterima kasih di luar pintu pagar sebab malu diketawakan rakan-rakan lain.

Waktu berusia 21 tahun, dia mencadangkan beberapa jenis pekerjaan tetapi kamu berterima kasih dengan mengeluh, “Saya tak mahu jadi macam mak. Ketinggalan zaman!”

Waktu berusia 22 tahun, ketika dia memelukmu pada hari konvokesyen, kamu membalas dengan berkata, “Boleh tak mak belanja saya bercuti ke Australia?”

Waktu berusia 25 tahun, dia menitiskan air mata gembira pada hari perkahwinanmu, tapi kamu membalas, “Patutnya majlis ni kena buat lebih meriah lagi, barulah nampak glamor dan ada kelas!”

Waktu kamu berusia 40 tahun, si ibu tua semakin lemah dan kerap jatuh sakit. Kamu berterima kasih padanya dengan membaca buku-buku tentang ‘Betapa Susahnya Menjaga Ibu Bapa Yang Uzur’.

Tiba-tiba pada suatu hari, tanpa disedari sesiapa, dia pergi meninggalkan dunia buat segala-galanya. Saat itu, apa saja kebaikan yang belum kaubuat semerta menyesak dada. Saat itu juga, semua tingkah-laku burukmu padanya menyerangmu bak halilintar membelah hatimu! Tapi, sesal sudah tiada gunanya…

…baris-baris fragmen daripada KASIHMU SEMERBAK FIRDAUSI…

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: