alhamdulillah…it’s Thursday!

 

Pagi tadi saya singgah di sebuah gerai yang menjual makanan pantai timur. Seperti biasa, saya beli nasi berlauk. Dek kerinduan mendalam terhadap negeri pantai timur, selera saya juga meronta-ronta nak makan masakan dari sana.

Saya tanya tuan punya gerai tersebut, pukul berapa start berniaga? Katanya, sebaik sahaja lepas Subuh. Orang bang saja, allahu akbar. Lepas tu, doa pun atas jalan je lah, ujar mak cik yang peramah itu. Walaupun loghatnya agak dalam, saya dapat memahaminya dengan baik.

“Susah dik berniaga ni…tengok orang lain kerja senang je,”

“Tu la mak cik, kita tengok kerja orang senang. Orang pulak kata kerja kita senang. Rezeki masing-masing…” pujuk saya.

“Tu lah…anak-anakpun berjaya masuk universiti dengan duit berniaga ni lah.”

“Ha…kan? Dah ada hasilnya tu…”

Setiap pekerjaan pasti ada kesusahannya, cuma tahapnya sahaja yang berbeza. Setiap kerjaya pasti ada cabarannya. Jika semua berlalu dengan tenang sahaja, barangkali kita tidak ambil iktibar. Ataupun hasilnya tidak seindah mana. Pabila berada dalam zon selesa, biasanya kita tidaklah maju sangat.

Apatah lagi bagi penjawat awam. Sibuk bukan setiap hari. Stress hanya sekali-sekala. Tetapi setiap hari akan melihat kalender kerana tak sabar nak dapat gaji. Itulah sahaja rutin yang berlaku setiap hari, sepanjang bulan, selama beberapa tahun…

Manakala bagi orang yang setiap hari stress, tidak menyukai tempat kerjanya, tidak enjoy bekerja…tentulah di sebalik melihat kalender untuk mengira hari gaji, dia juga mengira hari bekerja dalam seminggu. Oh…malasnya nak pergi kerja (mood hari Isnin). Eh, dah hari Khamislah! Esok Jumaat, lusa cuti dua hari. Leganya…

Subhanallah…ya Allah, semoga kami tidak mensia-siakan masa yang Engkau kurniakan, semoga kami tidak mensia-siakan peluang menambah rahmat melalui kesibukan, semoga kami tidak mensia-siakan masa lapang begitu sahaja…

Semuanya akan dipersoalkan. Semua sekali, tidak terkecuali walaupun sesaat!

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: