Mencari Mutiara Iman

 

1. Allah sentiasa memperkenankan doa seseorang hamba, selama doa itu tidak mengandungi dosa, tidak memutuskan silaturahim dan tidak diminta cepat diperkenankan. Apa maksudnya minta cepat diperkenankan? Maksudnya, seseorang itu berkata dalam doanya: aku telah berdoa, aku telah berdoa tetapi aku belum melihat doaku diperkenankan lalu dia berputus asa dan berhenti berdoa.

2. Rasulullah s.a.w berdiri di pintu syurga. Baginda melihat orang yang masuk ke dalam syurga kebanyakannya orang miskin. Dan baginda berdiri pula di pintu neraka. Baginda melihat orang yang masuk ke dalam neraka kebanyakannya wanita.

3. Sesungguhnya dunia itu manis (hulwah hadirah). Kemudian Allah menunggu (memperhatikan) apa yang kamu kerjakan di atas dunia itu. Disebabkan itu takutlah tentang dunia dan wanita kerana sesungguhnya seawal-awal punca bencana Bani Israel ialah wanita.

4. Allah s.w.t sangat gembira menerima taubat seseorang kamu melebihi kegembiraan seseorang yang menemui kembali barangnya yang hilang.

5. Perumpamaan hidup orang mukmin bagaikan pohon yang lemah, ditiup angin kanan dan kiri. Pada suatu ketika dia terbanting bongkok tetapi pada masa lain dia tegak lurus kembali. Demikianlah keadaannya (ia dapat bertahan hidup) sampailah pohon itu mati. Dan perumpamaan hidup orang kafir seperti pohon yang keras berdiri di atas akarnya, tidak terumbang-ambing ditiup angin. Tetapi apabila ia tumbang, tamatlah riwayatnya.

6. Sesungguhnya syaitan telah putus asa mengharapkan orang-orang yang solat akan menyembahnya. Sebab itulah syaitan berusaha mengadu domba sesama mereka (orang yang solat) agar selalu bermusuhan.

Sumber: Shahih Muslim.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: