Cuit Sikit (ii)

 

Kata nafsu, apa yang kita mahu, itulah yang kita perlu. Tetapi bantah akal, apa yang perlu tak semestinya apa yang kita mahu. Jika mengikut kata akal, barulah terlaksana cara hidup wasatiyah yang diajar agama. Walau bagaimanapun, tidak semudah itu untuk menurut kata akal. Kerana pengaruh nafsu nyata lebih kuat. Nafsu ada sekutunya, syaitan. Nafsu dan syaitan bersama-sama menghias dunia si bongkok tiga ini dengan cantik sekali. Dunia dimekap habis-habisan untuk mempamerkan kecantikannya. Dunia dipasang aksesori yang bergemerlapan untuk memikat manusia.

Ingatlah, sebenarnya dunia sudah tua. Ibarat si bongkok tiga. Ibaratnya, rumah kata pergi kubur kata mari. Tetapi masih tak sedar diri. Dah tua pun masih nak bersolek tebal. Konon hendak menyorokkan kedut-kedut di sana-sini. Sebab itulah mekapnya makin tebal.

Semakin hari dunia semakin bergaya. Sebab itulah ramai manusia yang terbabas. Termasuklah umat Islam sendiri yang tak tahan dengan godaan manja dunia. Yang disolek cantik oleh nafsu dan syaitan. Ketika akal menggeleng, nafsu dan syaitan pula angguk dan melambai-lambai. Diumpan pula dengan gula-gula yang manis. Apa lagi, berlari-larilah anak-anak kecil yang memang menyukainya. Ada yang tahu, umpan itu umpan beracun tetapi hendak direbut jua. Tetapi ada juga yang tidak tahu lalu menghulur tangan untuk mengambil gula-gula tersebut. Lalu…jatuhlah ke dalam gaung yang maha dalam dan dahsyat seksaannya.

Apakan daya, gaung itu dalam. Sekali jatuh ke dalamnya, tinggallah di situ buat selama-lamanya. Hendak luahkan semula gula-gula tadi, ia sudah hancur dan menjadi darah daging. “Andai dapat diundurkan masa…pasti aku tak akan tunduk pada dunia yang tua kerepot itu. Andai kutahu ini akibatnya, aku lebih rela memilih hidup beragama. Andailah dapat aku mulakan semula semuanya…Tuhan kembalikanlah aku ke dunia semula.” Ini hanya penyesalan yang sia-sia…

***sekadar peringatan bersama***

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: